Back

Postavit se na hlavu? Co byste udělali pro 4x vyšší prodeje za půl roku?

Nezáleží jen na tom, JAK TVRDĚ vaši obchodníci pracují. Klíčové je, na CO se zaměřují. Zjistěte, jak díky třem prověřeným přístupům dostanete z vašeho obchodního týmu maximum.


Při řízení obchodu úspěšné společnosti, které má ambice stát se challengerem trhu, řídím výkon obchodního týmu. Co se na přelomu roku 24/25 dělalo 4 měsíce, máme v Srpnu dělat za jeden. V srpnu prodat 4x tolik, co v únoru. A ne, nepomůže nám sezonnost. A víte co? Povedlo se. Ne náhodou, ale díky strategickému mikromanagementu každého člena týmu.

Každý obchodník musí mít svůj „bojový plán“

Zjistil jsem, že úspěšní BDM (Business Development Manageři) nepřistupují k měsíčním cílům metodou „budu prostě více volat“. Místo toho si na začátku měsíce jasně definují svou prodejní strategii.

Jaké jsou ty nejúčinnější? Představím vám tři přístupy, které fungují:

1. Paretův princip: Vaše zlato je ve 20 % portfolia obchodních partnerů

Princip 80/20 v obchodě není novinkou, ale málokdo ho skutečně aplikuje v každodenní praxi. Opakovaně se nám v různých prostředích potvrzuje, že přibližně top 20 % obchodních B2B partnerů generuje až 80 % našich výsledků.

Jak to využít:

  • Identifikujte svých top 20% partnerů
  • Alokujte jim 80 % svého času a energie
  • Vytvořte pro ně VIP program podpory

Co změnit v řízení: Naučte své obchodníky aktivně mapovat potenciál partnerů a soustředit úsilí na ty nejslibnější, nikoli rovnoměrně.

2. Whale Strategy: Velký úlovek namísto lovu sardinek

Někdy je efektivnější zaměřit veškerou energii na jediného velkého partnera s enormním potenciálem, než tříštit pozornost mezi desítky menších.

Kdy to využít:

  • Máte identifikovaného partnera s potenciálem pokrýt většinu vašeho cíle
  • Partner má prokazatelný pipeline a připravené projekty
  • Disponujete dostatečnými zdroji pro jeho nadstandardní podporu

Pozor: Jde o vysoce rizikovou strategii. Používejte ji pouze přechodně a vždy s připraveným záložním plánem.

3. Long Tail Strategy: Síla distribuovaného portfolia

Nejbezpečnější, ale také nejpracnější přístup. Představte si, že každý z vašich partnerů přispívá menším, ale stabilním podílem.

Proč to funguje:

  • Výrazně snižuje riziko nesplnění cílů
  • Vytváří prostředí pro identifikaci nových „rising stars“
  • Buduje stabilnější a odolnější obchodní síť

Nutný předpoklad: Vyžaduje propracovaný systém škálování podpory pro desítky partnerů současně.

Umění mikromanagementu bez mikromanagementu

Klíčem k úspěchu není říkat obchodníkům, CO mají dělat, ale naučit je uvažovat strategicky o svém portfoliu. Každý BDM musí na začátku měsíce odpovědět na tyto otázky:

  1. Jaký je můj plán na splnění měsíčního cíle?
  2. Kterou z těchto tří strategií zvolím a proč?
  3. Jaké konkrétní kroky musím udělat v příštích 48 hodinách?
  4. Jaká jsou rizika mé strategie a jak je budu minimalizovat?

Revoluce v přístupu k řízení obchodníků

Nejlepší obchodní ředitelé již pochopili, že klíčem k úspěchu není jen tvrdá práce, ale především:

  1. Strategické myšlení na úrovni každého obchodníka
  2. Pravidelná reflexe zvolené strategie a její korekce
  3. Předvídání problémů místo reaktivního řešení
  4. Budování systému, který funguje i při nepředvídatelných externích okolnostech

Nyní se ptám vás: Dokážete si představit, jak by se změnily vaše výsledky, kdyby každý váš obchodník takto systematicky přemýšlel o svém portfoliu? Jak pracujete se svým obchodním týmem vy?

Poznámka: Tento přístup nám pomohl zčtyřnásobit výsledky během pouhých 6 měsíců a proměnit firmu z ambiciózního hráče v respektovaného konkurenta na trhu.